top of page
  • Asbjørn Rosenkilde

Skal du vaccineres?



Flere Danskere oplever muligheden for vaccination som lys for enden af Corona tunnelen. Vaccinens funktion er at danne antistoffer imod Corona, som er en smagsprøve på sygdommen, der giver kroppen immunitet overfor COVID-19. Vaccinen ønskes at påføres så smittetallet kan falde og Corona kan blive svækket. Vaccinen er inddelt i to stik som ifølge Rikke Borge, sygeplejerske koordinator på Danske lægers vaccinations klinik i Aarhus, er som følge.

”Første stik forbereder kroppen på at danne antistoffer imod COVID-19, og øger sikkerheden til 35-50%. Andet stik giver den tilstrækkelig mængde antistoffer så sikkerheden øges til 95-100%”

Vaccinen skal hjælpe til at skabe en landsdækkende flokimmunitet. Det betyder at en tilstrækkelig stor mængde af befolkningen skal have modtaget vaccinen, så personer med allergier overfor medicinen kan blive beskyttet, Forklarer Rikke Borge.

Adspurgt om Rikke Borge selv vil have en vaccine svarer hun: ”Selv glæder jeg mig til at modtage en vaccine. Jeg syntes det er vigtigt at tage imod det tilbud sådan at vi, som verdensborgere, kan gøre vores til at få stoppet pandemien. I takt med at så mange som muligt modtager en vaccine, vil vi også være medvirkende til at stoppe de restriktioner vi alle lever under i dag og som de fleste, hvad enten man er vaccine modtager eller ej, må indordne os under.”

Alle for tilbudt en gratis vaccine fra staten men det er et personligt valg om man vil tage den eller ej. Sundhedsstyrelsen har udarbejdet en klar vaccineplan, som fra dags dato har forventning om, hvis vaccineleveringen kommer som aftalt, at alle danskere, som ønsker at blive vaccineret, har modtaget vaccination i begyndelsen af juli måned 2021.

Rikke Borge afslutter med at sige ”Jeg har store forventninger om at vaccinerne gør det muligt at rejse igen, så det bliver muligt for mig at se mit nye barnebarn.”


Tags:

40 visninger0 kommentarer

Relaterede indlæg

Se alle
bottom of page